Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Reisinspiratie rechtstreeks vanuit Latijns-Amerika
Ontvang inspirerende reistips over de leukste hotspots én
onontdekte bestemmingen!
Meet Sascha Wolff – onze enthousiaste Marketing Director met een groot hart en een enorme passie voor Latijns-Amerika. Hij swingt soepel mee op ieder reggaeton hitje, laat geen Latino concert onbezocht en maakt met zijn ongeëvenaarde kennis over Latijns-Amerika iedereen enthousiast over een prachtige rondreis. Tijdens zijn studententijd en zijn opleiding bij de Hoge Hotelschool ontwikkelde hij een sterke ondernemingsdrang, die de weg vrij heeft gemaakt voor niet één, maar twee succesvolle ondernemingen. He did not choose The Latin-America Life, it chose him!
“Jaren geleden ben ik met Jelle en Kees gaan backpacken door Latijns-Amerika, waarbij we van Panama naar Guatemala zijn gereisd. Tijdens deze reis ben ik verliefd geworden op Latijns-Amerika en is de droom ontstaan om hier te gaan wonen en werken. In Guatemala zijn we toen in contact gekomen met een hostel eigenaar die als backpacker zijn jungle lodge vanaf de grond helemaal zelf had opgebouwd. Dit is uitgegroeid tot een werkelijk backpack walhalla compleet met jacuzzi en een infinity pool met bar. Wij hebben altijd contact met hem gehouden, omdat zijn verhaal ons ontzettend had geïnspireerd. Zo ontstond onze droom om ons eigen hostel te beginnen in Latijns-Amerika. Jelle en ik hebben daarom nog een tijd in zijn hostel gewerkt om alle kneepjes van het vak te leren. Kees kwam ons toen opzoeken in Guatemala en besloot daar om zijn baan in Nederland op te zeggen. Teun wilde ook ontzettend graag weer terug naar Latijns-Amerika en was op dat moment hard op zoek naar een baan in Latijns-Amerika. En zo hadden we ineens met z’n vieren de droom om te wonen en werken in Latijns-Amerika!”
“Eenmaal terug in Nederland zijn we plannen gaan maken voor ons hostel. Het idee was om een auto te kopen in Latijns-Amerika en alle landen door te rijden op zoek naar het beste land en de beste locatie voor ons hostel. Vanuit dit plan ontstond ook meteen het idee om een reisbureau op te zetten voor lustrumreizen. Als we dan toch heel Latijns-Amerika zouden gaan ontdekken op zoek naar de perfecte hostel locatie, waarom dan niet meteen al die lokale kennis gebruiken om reizen te organiseren voor vriendengroepen uit Nederland? Zo gezegd, zo gedaan! We zijn naar Latijns-Amerika vertrokken, hebben een Spaanse cursus gevolgd in Antigua, een auto gekocht en een flinke roadtrip gemaakt van Guatemala naar Nicaragua. Toen zijn we onszelf flink gaan promoten in Nederland. We hebben een website gebouwd voor Lustrumfiesta, een nogal agressief promofilmpje gemaakt met mij in de hoofdrol en aan ons netwerk gevraagd deze op Facebook te delen. Onze vrienden behoorden precies tot onze doelgroep en daardoor wisten we meteen de juiste mensen te bereiken. De aanvragen begonnen binnen te stromen en nadat de eerste rondreizen goed waren verlopen, ging het helemaal hard lopen met ons bedrijfje. Daarom nog even een dikke shout-out naar al onze vrienden voor al hun deelacties! Dit heeft ons echt een flinke kickstart gegeven qua naamsbekendheid.”
“Jelle en ik hadden al geroken aan het ondernemerschap en zijn in 2014 begonnen met het organiseren van reizen naar Oktoberfest in München. Dit is gestaag gegroeid, maar er bleek vooral veel animo te zijn voor goedkope overnachtingen voor backpackers. Vanuit daar zijn we campings gaan organiseren tijdens Oktoberfest en dit doen we nu al enkele jaren zeer succesvol. We runnen inmiddels 2 campings met in totaal een capaciteit van 1200 man. Dus dat hostel is er toch een beetje gekomen, al is het slechts 3 weken per jaar! Ieder jaar zijn we in september & oktober full-time bezig om alles klaar te maken voor een waanzinnig Oktoberfest. Er komen altijd weer ontzettend veel uitdagingen bij kijken, maar daar leer je natuurlijk enorm van. Denk aan het opbouwen van het kamp, het managen van 70 man personeel, noodweer, kapotte tenten en natuurlijk heel veel dronken toeristen! Hier heb ik ook al mijn kennis opgedaan voor het bouwen en beheren van websites. Daarnaast heeft het mij geleerd hoe je kunt zorgen dat je website goed scoort op Google, waardoor je bovenaan in de zoekresultaten verschijnt. Dit kwam natuurlijk erg goed van pas!”
“Toen we begonnen aan ons avontuur in Latijns-Amerika moest ik uiteindelijk nog mijn scriptie schrijven en afstudeerstage doen. Jelle, Kees en Teun waren inmiddels allang afgestudeerd. Het afronden van mijn studie werd een blok aan mijn been. We waren ontzettend druk bezig met het opzetten van Lustrumfiesta, de eerste reizen vertrokken en alles begon goed te lopen. Terwijl ik eigenlijk al mijn tijd en energie in ons nieuwe bedrijf wilde steken, had ik die last van mijn scriptie op mijn schouders. Ik had continu dat zeurderige gevoel dat ik die nog moest afronden. Tijdens een rondreis met mijn vriendin door Guatemala, Belize en Mexico hebben we het hier veel over gehad. Ik zat er vanzelfsprekend erg mee. Ik kwam toen tot het inzicht dat ik niet snel terug zou gaan naar Nederland om daar een baan te zoeken. Ik wilde gewoon volle focus op ons bedrijf. Toen heb ik besloten om de stekker eruit te trekken. Ik wilde ons bedrijf groot maken en daar echt stappen in gaan zetten. Deze keuze was écht een ontzettend grote opluchting en ik heb hier geen moment spijt van gehad. Ik heb er nog het meeste spijt van dat ik juist zo lang heb gewacht met het maken van die keuze!”
“Ik ben verantwoordelijk voor onze marketing afdeling en ben daarnaast binnen Travelfiesta werkzaam als Reisspecialist. Dit betekent dat ik aan de ene kant contact heb met potentiële reizigers en samen met hun in gesprek ga om voor hun een mooi reisvoorstel op maat te maken. Daarnaast zijn we met het marketing team druk bezig met het beheren en optimaliseren van onze websites, onze social kanalen, onze advertenties en natuurlijk onze online vindbaarheid. Voor Travelfiesta ligt er nu de grote uitdaging om naamsbekendheid te krijgen onder onze doelgroep, zodat zij weten wie wij zijn, wat wij doen en waarom ze nou bij ons een op maat gemaakte rondreis moeten boeken. Mijn droom is om Travelfiesta op de kaart te zetten en dit verder uit te breiden! Ik wil écht een naam voor onszelf te maken en met Travelfiesta één van de mooiere reisbureaus in Nederland worden. We hebben een hartstikke mooi en uniek product en ik kijk er naar uit om nog voor heel veel mensen een prachtige rondreis te organiseren.”
“De oprichting van Travelfiesta is één groot leerproces en daar zitten we momenteel nog middenin. Kort gezegd zijn onze grootste uitdagingen: een nieuwe markt, een nieuwe doelgroep en een nieuw merk. Waar we bij Lustrumfiesta zelf binnen onze eigen selecte doelgroep vielen, hebben we bij Travelfiesta te maken met een doelgroep die veel breder en meer divers is. Van jonge koppels tot families met 3 puberende kinderen. Hier komen ook weer sterk uiteenlopende wensen bij kijken. Dit houdt ons werk lekker divers en uitdagend!”
“Daarnaast zijn we ook ineens toegetreden tot een nieuwe markt waar veel meer concurrentie is. We zijn een nieuw bedrijf en merken dat we echt nog een naam voor onszelf moeten opbouwen. De mensen die wij spreken zijn ontzettend enthousiast over ons verhaal, onze persoonlijke aanpak en over het feit dat wij onze rondreizen zonder tussenpartijen zelf vanuit Latijns-Amerika organiseren en coördineren. Dit vind ik ontzettend positief en daardoor heb ik veel vertrouwen in ons product en merk.”
“Tijdens dit gehele leerproces zijn we continu aan het observeren, onderzoeken en testen. Hoe kunnen we ons onderscheiden? Waar is momenteel behoefte aan binnen de reisbranche? Wat doet de concurrentie? En hoe kunnen we ons nieuwe bedrijf het beste in de markt zetten? We hebben veel gepraat met potentiële reizigers om hun wensen in kaart te brengen en hebben de vakantiebeurs in Utrecht bezocht om te kijken hoe dat eraan toe ging.”
“Ja, dit was een hele leuke ervaring! Zo’n vakantiebeurs was natuurlijk helemaal nieuw voor ons. Voorheen deden we alles online, dus dit was ons eerste offline event. We zijn natuurlijk druk bezig geweest met alle voorbereidingen – het ontwerpen van prachtige banners, het printen van mooie visitekaartjes en het ontwerpen van inspiratiereizen voor onze bestemmingen. Alles om ons verhaal goed en enthousiast op al die duizenden bezoekers over te brengen. En daar sta je dan als frisse wind & new kid on the block. Wij waren veruit het jongste bedrijf op de beurs, maar kregen veel enthousiaste reacties – zelfs van onze concurrenten. We hebben veel leads kunnen verzamelen, enorm veel leuke gesprekken gehad en een hoop mensen kunnen inspireren. Het was in ieder geval een hele leuke ervaring en in januari en februari gaan we weer knallen op de vakantiebeurs in Amsterdam, Utrecht en Breda.”
“Dat is inderdaad heel grappig gelopen. Op het Verre Reizen Event was er ontzettend veel interesse in Belize en kregen we veel vragen over deze bestemming. Momenteel bieden we Belize aan in combinatie met een rondreis door Guatemala. Dit is slechts een klein deel van Belize, omdat het door onze reizigers toch vaak te prijzig werd gevonden. Hierdoor hebben we deze bestemming nooit echt grondig onderzocht. Door al deze vragen beseften we ons dat het tijd is om Belize weer eens goed onder de loep te nemen. We spreken namelijk altijd uit eigen ervaring en testen alles zelf. Op deze manier weten we dus echt wat we aanbieden en kunnen we de kwaliteit van onze reizen garanderen. Door deze interesse hebben we besloten om Belize verder te gaan ontdekken. Zo gaat dat altijd bij ons: de vraag ontstaat bij de klant en vervolgens gaan wij alles uitzoeken. En nu aan mij de eer om dat te doen!”
“Begin december ga ik twee weken naar Belize om hier een business trip te doen. Dit betekent dat ik verschillende highlights ga bezoeken, meerdere tours ga testen en natuurlijk veel lokale contacten ga leggen voor een mooie rondreis door Belize. Er is hier namelijk ontzettend veel te doen; van Maya-tempels tot aan prachtige jungle en van fantastische stranden tot het ontdekken van een waanzinnige onderwaterwereld tijdens het snorkelen en duiken. En natuurlijk niet te vergeten: heerlijke vers gevangen kreeft – daar heb ik nu al zin in!”
“Pfoeh, dat zijn er echt al ontzettend veel. Iedere keer heb ik weer een geluksmomentje dat ik zulke bijzondere activiteiten mag doen en dit ook nog eens mijn werk mag noemen! Ik heb in Mexico een fantastische luchtballonvaart gemaakt over de Maya-tempels van Teotihuacán. Samen met mijn vriendin heb ik onze beroemde zeiltrip naar een onbewoond eiland voor de kust van Belize getest. Onderweg heb ik toen mijn allereerste kreeft uit de zee gevist, die vervolgens op de barbecue ging! Daarnaast heb ik op 3.500 meter hoogte gekampeerd op de Acatenango vulkaan in Guatemala met een waanzinnig uitzicht op de actieve, lava spuwende vulkaan Fuego.”
“Naast al die bijzondere activiteiten, vind ik het fantastisch om te zien hoe blij onze werknemers zijn met hun werk. Als je dan bijvoorbeeld op Instagram een foto met de tekst ‘best job in the world’ voorbij ziet komen, dan ben ik echt trots! Dit soort dingen delen we onderling ook altijd met de oprichters. Het is bijzonder om te zien dat het geluk wat wij in ons werk ervaren, ook op onze werknemers hebben kunnen overbrengen!”
“Dat is soms wel een enorme uitdaging. We zijn natuurlijk als vier vrienden in deze business gerold. Maar nu heb je in één keer personeel onder je werken. En dat zonder enige management ervaring of trainingen, je moet het echt helemaal zelf doen en jezelf daarin ontwikkelen. In Nederland heb je natuurlijk management traineeships en krijg je bij veel kantoren trainingen hoe je een team moet aansturen en leiden. Wij zijn dit nu helemaal zelf aan het uitvogelen. Daar komen natuurlijk wel vragen bij kijken over hoe je een gemotiveerde en goede werkomgeving creëert. Of hoe je aan de ene kant je bedrijf laat groeien en je aan de andere kant iedereen binnen het bedrijf tevreden houdt.”
“Het blijft een hele uitdaging om met zoveel werknemers in verschillende landen en in verschillende tijdzones te werken. En om het hart dat wij hebben voor de zaak hebben op afstand over te dragen aan onze nieuwe werknemers. Gelukkig gaat dat super goed. Iedereen heeft een groot FIESTA-hart en dat is waanzinnig om te zien! Ondanks dat het soms maanden kan duren voor je bepaalde mensen voor het eerst in het echt ziet, merk je wel dat je via gesprekken op WhatsApp en Skype toch heel gemakkelijk een band met elkaar opbouwt. Soms ben je heel ver weg van elkaar en dan leef je weer heel intens met elkaar en doe je alles samen. Die afwisseling is super leuk en houd alles mooi in balans. Onze werkomgeving kun je eigenlijk zien als een balans van extreme afstanden – van heel dichtbij tot heel ver van elkaar verwijderd.”
“Wat ik het allermeest mis als ik weer in Nederland ben is de reggaeton muziek die je overal op straat hoort en die keihard door de boxen knalt. Ik vind het fantastisch dat in Latijns-Amerika de muziek altijd aanstaat en je overal mensen lekker ziet dansen. Dit zorgt voor veel gezelligheid die je weer terug ziet in de locals. Iedereen is heerlijk tranquilo, super vriendelijk en altijd in voor een praatje. Dat maak je in Nederland veel minder mee.”
“Wat ik soms moeilijk vind in Nederland is dat je weer zo snel gepakt wordt door het gehaaste leven met de overvolle agenda. Daar kan ik helaas niet zoveel aan doen en leg ik me ook altijd snel bij neer. En voor je het weet ben je ook daar weer helemaal aan gewend en sta ik weer heel Hollands op een Amsterdamse tram te schelden die vertraging heeft. In Latijns-Amerika kan ik rustig een uur wachten op een vertraagde bus, zonder me ook maar ergens druk om te maken. Maar er zijn natuurlijk ook dingen uit Nederland die ik tijdens mijn verblijf in Latijns-Amerika mis. Bij aankomst in Nederland ren ik namelijk het liefste als allereerste naar de Albert Heijn om een goed stuk kaas en een lekker flesje wijn te kopen. Ik vind het heerlijk om dan weer door een supermarkt te lopen die gewoon alles heeft. Daarnaast mis ik tijdens een periode in het buitenland natuurlijk mijn vrienden, familie en mijn lieve vriendinnetje ontzettend!”
“Na mijn business trip in Belize ga ik weer terug naar Guatemala om samen met een deel van het team en mijn vriendin Kerst en NYE te vieren. De maand januari staat in het teken van de vakantiebeurzen in Amsterdam, Utrecht en Breda. In februari staat de jaarlijkse co-founder trip op de planning. Elk jaar maken we met z’n vieren een toffe reis waarin we lekker veel kunnen vergaderen om samen de strategie en stappen voor de toekomst uit te denken. Het grootste deel van het jaar zijn we namelijk niet met zijn vieren op dezelfde plek en daarom is het super fijn om tijdens deze reis weer even fysiek bij elkaar te zijn. Deze reis is voor ons erg belangrijk om de koppen weer dezelfde richting op te krijgen. Dit jaar gaan we naar Brazilië, waar we ook gelijk nog even het jaarlijkse carnaval gaan meepakken!”
“Waar ik ook heel veel zin in heb, is dat mijn vriendin en ik vanaf maart drie maanden naar Colombia, Medellín gaan. We hebben al veel prachtige reizen in Latijns-Amerika mogen maken, maar we hebben al lang de droom om hier een tijdje samen te wonen. Ik heb er ontzettend veel zin in om haar kennis te laten maken met het heerlijke latino leventje!”
“Allereerst natuurlijk Travelfiesta op de kaart zetten en zoals ik al zei; één van de mooiere reisbureaus van Nederland worden. Daarnaast lijkt het me heerlijk om in de toekomst de afwisseling qua leefomgeving te behouden zoals ik die nu heb. Ik ben nu vaak een maandje in Nederland en dan weer een maandje in Latijns-Amerika. Het zou fantastisch zijn om te kunnen blijven pendelen tussen de plekken waar ik heel graag ben zoals Guatemala, Colombia en Nederland. Ja, mijn droom is toch wel om op meerdere plekken mijn leven op te bouwen!”
Ontvang inspirerende reistips over de leukste hotspots én
onontdekte bestemmingen!